Jak vyvíjíme rtěnky - jedinečný pohled do zákulisí

  • Příprava nové rtěnky trvá přes 12 měsíců
  • Marketing kombinuje tradici s moderními prvky
  • Vývojové oddělení konstantně vylepšuje
  • Vzniká Old Love 1954
  • Ihned se řadí mezi nejprodávanější rtěnky

old-love-detail

Přemýšlela jste někdy při aplikování rtěnky nebo výběru nových odstínů, co vlastně za jejich vznikem stojí?

Když jsme v Regině připravovali rtěnku Old Love 1954, rozhodli jsme se dát vám nahlédnout pod pokličku, jak takový vývoj probíhá. Nebudeme prozrazovat recepturu, to bychom konkurenci cestu k perfektní rtěnce až moc usnadnili. Ale i tak se podělíme o unikátní pohled za kulisy oboru, který si jinak všechna tajemství střeží jako oko v hlavě.

Vše začíná u nápadu

Marketingovému oddělení se při slovech “nová rtěnka” rozjede představivost na plné obrátky a hned začne chrlit plány na budoucí produkt. To obnáší první návrhy, jak by se měla chovat hmota, jakou by měla mít parfumaci, jaké by měla mít účinky a především: jak by se zákaznice měla cítit při jejím užívání.

old-love-1954-maketa-web-mainTyto zevrubné obrysy - je to tak trochu slohová práce - jsou předány vývojovému oddělení. V Regina kosmetice mají dámy ve vývoji blízko i k výrobě, díky čemuž jsou jim kdykoli přístupné veškeré ingredience i technologie. Může se tedy začít prakticky okamžitě experimentovat.

Pokud si představujete přípravu nových hmot jako míchání lektvarů v Harrym Potterovi … vlastně nejste moc daleko od pravdy. Obnáší to samozřejmě perfektní znalost chemie, zkušenosti v oboru a velkou míru představivosti. A ano, trochu té magie. Navíc je nutno dodržovat mnoho bezpečnostních, hygienických a zdravotních předpisů.

Nicméně díky bohatému portfoliu úspěšných produktů je pro naše vývojářky schopnost přetavit abstraktní myšlenky v první verzi produktu vlastně denní chléb.

Za vývojové oddělení Regina kosmetiky nejlépe hovoří naše produkty, takže netřeba zdůrazňovat, jak skvělé dámy u nás pracují. Ale ono to ničemu neuškodí: Jsou fakt šikovné!

Testuje se, testuje se, testuje se …

Přibližně po dvou měsících jsou na stole první vzorky a začíná zábava: Marketingové oddělení testuje nové hmoty a srovnává účinky s původními představami. Takže během dne v naší centrále v Novém Městě nad Metují jedinkrát nepotkáte kolegyni se stejným odstínem rtěnky: Testy obnášejí opakované aplikování, mytí, stírání …

Úkol je v této fázi jasný: Otestovat všechny myslitelné i nemyslitelné scénáře. Kontroluje se stabilita, chování v různých teplotách, příjemnost parfumace, tuhost, omak, prostě vše, co člověka v souvislosti s používáním rtěnky napadne.

Poznatky se postupně předávají vývojovému oddělení a to dle potřeby upravuje recepturu. Pokud se například na prvních vzorcích zjistí vyšší míra stíratelnosti a slabá vůně, v dalším kole to vývoj napraví.

old-love-1954-maketa-web-secondary

Tahle fáze může trvat i přes tři měsíce. Během nich si marketing připravuje také design pouzder, testuje jejich různé podoby a vyjednává s dodavateli. U Old Love 1954 jsme měli jasnou představu, že by pouzdro mělo vyvolávat dojem luxusu. Proto jsme museli několikrát připomínkovat testovací vzorky - jednoduše neodpovídaly našim představám. K o to lepšímu výsledku jsme se nakonec dopracovali.

I grafické návrhy balení samozřejmě procházejí mnoha revizemi. Zatímco se tedy ladí hmota, marketing finišuje podobu a začíná kolem nového produktu připravovat příběh. Ten u Old Love 1954 se psal sám: Jelikož se jedná o modernizaci tradiční rtěnky, klademe důraz na mix generacemi ověřených odstínů i naprosto nových barev. Je to skvělá rtěnka od Reginy, jak ji znáte, jen jsme ji ještě vyšperkovali. Novými odstíny, balením, zkosením i dalšími vlastnostmi.

Že máme hotovo? Ale kdeže! Zatím totiž veškeré testování probíhalo za zavřenými dveřmi naší centrály. Dali jsme dohromady finální verzi hmoty, teď jsou na řadě odstíny. I tady se pracuje s mnoha variantami a návrhy. Chceme udržet některá populární zabarvení, která si zákaznice oblíbily. Zároveň máme spoustu hravých a elegantních nápadů. V této fázi to v některých kancelářích může vypadat jako ve výtvarných dílnách. Když totiž přijde nápad, je potřeba ho co nejrychleji dostat na papír. Nebo jakoukoli jinou plochu. A s novými barvami opět šup do vývojového oddělení.

Přitom odlišný odstín není jen o “namíchání barev”. Každý vzorek se může chovat trochu odlišně právě v souvislosti s tím, jakých barev se snaží marketing a vývoj dosáhnout. Je to skutečná alchymie. A jak jsme již naznačili, tak trochu magie.

Než se jde do prodeje ...

Když se všechny tyto procesy setkají u produktu, který je připraven do výroby, přizveme testovací skupinu. Ta má za úkol vybrat z několika alternativ svého favorita. Je tu ale drobný háček: Jelikož legislativa neumožňuje nechat testovací skupiny rtěnku vyzkoušet, mohou dámy a děvčata vybírat jen podle vůně a odstínů tak, jak je vidí. V této fázi naštěstí máme za sebou několik měsíců pečlivého testování, takže jsme si hmotou i jejími vlastnostmi jisti. Zkušební skupina nám leckdy spíš jen potvrzuje, že jsme se vydali správným směrem.

old-love-1954-paleta

Před uvedením do prodeje si samozřejmě rtěnka musí projít veškerými legislativními procesy a testy, i ty mohou trvat týdny až měsíce, ale logicky se odehrávají mimo náš dohled. A samozřejmě jsme jimi prošli na jedničku s hvězdičkou. Už jsme zmiňovali šikovné dámy ve vývojovém oddělení?


Po téměř roce testování a ladění, stovkách interních e-mailů a nespočtu barevných odstínů zadáváme do výroby novou rtěnku - v tomto případě Old Love 1954. Ale ani to není o lusknutí prstů: Celý proces výroby se totiž musí nastavit a překontrolovat, navíc je nutno doladit veškeré detaily včetně hygienických podmínek. Ty naštěstí v Regině máme standardně podchycené, takže je finální krok o to snazší. V tu chvíli může rtěnka vyrazit na výrobní linku.

Konkrétně z Old Love 1954 se stal prakticky okamžitě hit. Spokojené zákaznice nám posílají nadšené recenze, rtěnka se konstantně drží na nejvyšších příčkách prodejnosti a potvrzují se nejen naše předpoklady, ale i fakt, že dámy v našem vývojovém oddělení prostě umí. Ostatně přesvědčit se můžete sama.